Missatge Internacional per el Dia Mundial del Titella 2.010

Avui 21 de març es celebra el Dia Mundial del Titella amb la idea d'aconseguir que el món del titella sigui més conegut i reconegut també en altres àmbits de la vida cultural internacional
MANIFEST:
Com a molta gent, m’he sentit profundament commogut pel terratrèmol que acaba de devastar Haití. Veient les imatges retransmeses per la televisió ia la web, m’he preguntat, de totes les arts escèniques, quina seria la millor per explicar la dimensió humana de tal cataclisme? Quina seria la millor per a despertar la nostra compassió sense caure en la llàstima, per solidaritzar- se sense desmoralitzar? I quina podria provocar en els nostres cossos el ressò del dolor físic de les ferides i amputacions?
De fet, m'he preguntat com traslladar a l'escena no només el dolor del poble haitià, sinó també la seva força que ens commou i inspira a la vegada?
Considero que el titella seria la forma més adequada per explicar aquesta tragèdia. La seva impotència, la seva vulnerabilitat, però al mateix temps la força de la seva puresa i de la seva innocència creen un llaç íntim i únic amb l'espectador. Aquesta solidaritat prové probablement d'un avantatge que ella té sobre el teatre i el cinema: l'actor actua, el titella no fingeix mai
Contràriament a l'actor, els maltractaments que imposem al titella no són fingits i quan tallem els seus fils, li colpegem, ens riem d'ell, l’humiliem el maltractem o mutilem, no es queixa mai. L’arrangem, li tornem a enganxar i es torna a posar en peu.
Aquesta veritat dóna un poder temible a els titelles ja que ells semblen ser capaços d’afrontar els ultratges del destí i posseeixen el valor necessari per reconstruir un món en ruïnes.


Robert Lepage és l'autor del missatge del Dia Mundial de la Titella

Robert Lepage - Ciutat de Quebec, 1957

Artista multidisciplinar, Robert Lepage ha creat i dirigit produccions originals que han sacsejat el dogma de la direcció d'escena especialment per l'ús de les noves tecnologies.
Amb la seva productora Ex Machina ha presentat diverses creacions que li han valgut el reconeixement internacional, com The Seven Streams of the River Ota (els set rierols del riu Ota), The Dragons 'Trilogy (la trilogia dels dracs), The Far Side of The Moon (la cara oculta de la lluna) i el projecte Andersen. Els seus treballs cinematogràfics inclouen The Confesionnal (El confessionari), The Polygraph (El polígraf), Nô, Possibles paraules i l'adaptació al cinema de la seva obra La cara oculta de la lluna.
El seu prestigi li ha permès aplicar el seu procés artístic a altres disciplines. Ha dirigit diverses òperes com La maledicció de Faust, presentada al Metropolitan Opera de Nova York.
Formant equip amb Peter Gabriel va dirigir Secret World (món secret) i Growing Up Tour (Viatge a la maduresa). Més tard va dissenyar i va dirigir KA, espectacle permanent del Circ del Sol a Las Vegas estrenat al febrer de 2005. Va participar igualment en l'exposició Mestissatge al Museu de la Civilització del Quebec. El 2008, amb motiu del 400 aniversari de la Ciutat de Quebec, Robert Lepage i Ex Machina van crear la major projecció arquitectònica mai realitzada El Molino de les imatges. L'obra de Robert Lepage ha rebut nombrosos premis. En la seva última direcció, El Ruiseñor i altres faules, ha combinat cantants d'òpera amb ombres i titelles.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

AQUEST VA SER UN GRAN DIA!

"Què vaig per anar a l'ermita?"

LA VERITABLE HISTÒRIA DEL REI QUE TENIA EL NAS VERMELL AL SERRALLO